5 kvalitetnih namirnica za studentski budžet

Možda čitate ovaj članak jer ste jedan od „nas“, večito umorni i gladni studenti, ili vas jednostavno interesuje šta ima da kažem na datu temu, u svakom slučaju kao jedan iz pomenute ciljne grupe koga posebno interesuje hrana i ljudske navike oduvek sam želeo pisati o ovoj temi pa mi se upravo sada ta prilika i pružila.

Sledeću listu namirnica sam formulisao uzevši u obzir faktor da studenti nisu najimućnija grupa na ovome svetu, kao i faktor da je naš izbor hrane često određen vremenom, ili bolje reći nedostatkom istog, kao i kvalitetom samih navika koje imamo.Rekavši ovo nadam se da vam sledeća lista može pomoći.

1.ŽITARICE

Kao što se doručkom započinje dan ovu listu bih započeo upravo žitaricama.

Ako ni zbog čega drugog onda zbog njihove velike praktičnosti u svakodnevnom životu. Žitarice su vam ona hrana koju možete kupiti u različitim oblicima – u zrnu ili u obliku presovanih pahuljica ili samlevenih mekinja, i jedna vrlo korisna stvar jeste da su izuzetno hranljive i kalorijski bogate što je idealno ukoliko jedete jedanput ili dva i po puta dnevno i nemate vremena imati pet malih obroka na svaka dva sata. Ukoliko uzmete u obzir i to da su izuzetno lake za čuvanje i mogu da stoje poprilično dugo bez „kvarenja“, mislim da bi svaki student trebao da ima teglu ovsenih ili nekih drugih žitarica u svom kredencu.Njihova cena je vrlo niska.Možete kupiti kilogram za sto i nešto dinara u svakoj piljari ili radnji zdrave hrane, a sva sreća danas ih ima na svakom ćošku. Mogu da se pripremaju na bezbroj načina koje ostavljam apsolutno vama, i takođe njihova skrobasta priroda vam neće dozvoliti da ostanete gladni u sred četvoročasovnog predavanja. Mnogo bolje od bilo kog peciva, zar ne?

2. SEMENKE

Ako ste jedna od onih osoba koje muku muče sa slanim grickalicama, gde vam se prosto „omakne“ da tokom učenja pojedete pola kilograma čipsa, onda možda razmislite o semenkama kao zameni. Daleko su jeftinije čak iako ih kupujete upakovane mada moj vam je savet da ih kupujete rifuzno jer dobijate i bolju cenu a i bolji kvalitet. Ukoliko imate jake zube kupujte one sa opnom, a za sve koji hoće nešto praktično možete da ih kupite i bez opne. Za studente, mada ovo važi i za sve ostale u svakodnevnim borbama sa hranom i nedostatkom vitamina ili minerala, semenke nam mogu itekako pomoći. Iskoristite internet i saznajte šta se sve krije u ovim malim stvarčicama. Uključujući i masti koje nam itekako trebaju za bezbroj procesa u našem organizmu. Kad smo već kod masti, semenke iako hranljive i dalje imaju puno kalorija koje potiču iz tih masti, stoga nemojte sabijati dvesta grama dnevno. Moj savet vam je da kupite količinu od pola kilograma i konzumirate po nekoliko komada svaki dan.Sve zavisi o kojim semenkama se radi. Moje omiljene jesu semenke bundeve.

3. ORAŠČASTO VOĆE

Možda sam trebao staviti oraščaste voćkice ispred semenki. Siguran sam da su daleko popularniji od njih, posebno bademi i kikiriki. Ono što sam sam primetio jeste da dosta studenata gricka neke vrste oraščastih plodova,čak i oni koji ne vode ni malo računa šta jedu. Mislim da to govori da su oraščasti plodovi vrlo ukusni, i to bilo koji. Žao mi je onih ljudi koji imaju alergije na njih jer ja ja ih obožavam jesti, i to podjednako volim i kikiriki i bademe, i orahe(domaće ili strane) kao i pistaće. Uključujući i semenke, mislim da je za svakog čoveka a posebno za studente itekako pametno da zamene grickanje čipsa smokija i drugih proizvoda za mikseve semenki i oraščastog voća. Njihov sastav govori sve o njima.Jedino kod oraha možete naići na malo veću cenu, posebno za pistaće, brazilske i indijske orahe, ali generalno mislim da su na nedeljnom ili mesečnom nivou daleko pristupačniji od većine kupovnih grickalica, a i sa druge strane i ovde važi da bi se trebalo jesti po malo svaki dan.

4.URDA

Možda će neki ovde od vas da se zapitaju šta je to urda, i verujte mi da niste jedini, jer kada god me neko pita za neke generalne savete i kada pomenem urdu obično njihova prva reakcija bude jedno veliko“Šta je to?“ pitanje. Mada za ovih nekoliko godina mislim da sam upoznao dosta ljudi sa ovim tako da urda postaje sve popularnija svaki dan.Ok, hajde sad da vam objasnim šta je to u stvari urda. Urda vam predstavlja vrstu mlečnog proizvoda, nešto slično sitnom siru, tip sitnog sira koji se stavlja u burek ili pite, stim da je urda proizvod koji nastaje sakupljanjem proteinskog dela iz mleka tj. koagulacijom mleka . Još jedan naziv za urdu jeste vurda i proizvodi se u nekim krajevima Srbije kao domaći proizvod, mada se može naći i u velkim marketima kao i u manjim mlekarama. Razlog zašto stavljam ovde urdu jeste činjenica je urda izuzetno bogata proteinima, konkretno proteini iz mleka poput kazeina, ali za razliku od masnih sireva ne sadrži puno masti upravo zbog samog načina pripreme.Ovo je čini vrlo dobrom namirnicom za sve koje zanima brz i jednostavn izvor proteina. Rekavši to, kao neko ko dosta vežba ja je lično puno koristim i ako vam generalno prijaju mlečni proizvodi urda vam je jedna od najboljih izbora.To a i činjenica da je relativno jeftina za količinu proteina po gramu suve mase. Pored toga, možete je poneti sa sobom kada idete negde i rešili ste problem proteinske namirnice, za sve vas studente vežbače i sportiste.

5. SOČIVO

Završiću ovu kratku listu kvalitetnih namirnica sa sočivom. Sočivo je namirnica na koju mi je skrenuo pažnju jedan kolega na mom fakultetu pre nekoliko godina, jer pre toga iz nekog razloga sam sočivo jednostavno zaobišao. Ukoliko volite da jedete pasulj i generalno vam prija njegova struktura a i jela u kojima se nalazi, onda ćete sigurno voleti sočivo. Sočivo ima donekle sličan ukus kao i pasulj, sa visokim sadržajem proteina opet kao i pasulj, jer pripadaju istoj familiji biljaka. Međutim za razliku od pasulja, sočivo je prilično jednostavno da se spremi i mislim da zahteva daleko manje vremena i muke. Ukoliko ste kratki sa vremenom ovo može da vam itekako znači. Prilično je jednostavno. Polijete sočivo vodom i ostavite preko noći, sutradan ga skuvate za jedno petnaest minuta i to je to. Nakon toga možete ga pomešati sa čim želite i poneti sa sobom gde god želite. Dobra stvar namirnica poput pasulja ili sočiva (familija Legzminoza) jeste relativno visok sadržaj proteina ali i popriličan sadržaj ugljenih hidra zajedno sa mastima, tako da dobijate jednu hranljivu namirnicu koju možete dodati u bilo koji obrok i pojačati ga. Takođe, sočivo je dosta jeftino i možete kupiti kilogram sočiva za malu sumu novca, i taj isti kilogram može vam trajati i nedelju dana. Tako da ukoliko niste probali sočivo, definitivno probajte.

Sa ovime bih završio današnju listu. Ukoliko mislite da sam izostavio neke ključne stvari ne zaboravite da je ovo tek prva od mnogih, a i na kraju krajeva ove liste su subjektivne i oblikovane mojim mišljenjem, tako da nemojte šta zameriti. Nadam se da ste mogli nešto naučiti iz današnjeg članka i nadam se da ćete probati neke od ovih namirnica.

Uživajte u danu,

Vaš,

Vukašin Janković