5 saveta za svakodnevnu ishranu

Ako mene pitate jedan od bitnih problema kod formulisanja jedne izbalansirane ishrane jeste to što ljudi previše lako daju pažnju i fokus namirnicama i hrani i izgube iz vida navike. Samo zato što nam je neko rekao da je ova namirnica „super zdrava“, i što ćemo je ubaciti u ishranu sa vremena na vreme, ne znači da nam je problem rešen ako na kraju dana mi ipak jedemo previše ili premalo druge hrane, i fizički smo neaktivni. Uzmite to u obzir tokom čitanja ove liste i nadam se da će vam ova lista pomoći.

1.ORGANIZUJTE SE SA VREMENOM

Kao i sve druge stvari u životu ukoliko želite imati nešto izblanasirano i kvalitetno, u ovom slučaju ishranu, onda joj morate posvećivati pažnju. Pažnja za sobom vuče naravno i vreme, i ovde dolazimo do najvećeg izgovora koji ljudi obožavaju da iznose a to je kako jednostavno nemaju vremena da razmišljaju o tome šta će jesti. Evo vam je jedno prosto rešenje od mene.Nađite vreme. Nemojte biti od onih koji izmišljaju izgovore. Jer izgovori ne rešavaju probleme ma koliko mi mislili da su oni učinkoviti.

Ako samo malo razmislimo nama ne treba neko ogromno dodatno vreme na dnevnom nivou kako bismo spremili par obroka za dan. Možda sat vremena da nešto obarite ili skuvate, podelite u dve ili tri činije i ponesete sa sobom. Isto toliko vremena koliko provedete u pekari ili nekom kisosku razmišljajući šta biste danas jeli jer vam je ovo prethodno već dosadilo. Ovime eto ste rešili oba problema.

Ovo vam je jedna od najbitnijih navika samo zbog toga što se prenosi u sve ostale delove i aspekte i same organizacije ishrane a i samog života. Bolja organizacija uslovljava da ćete praviti i bolji izbor namirnica i da nećete kupiti nešto bezveze da jedete samo zato što niste imali vremena da razmislite ili pripremite nešto kod kuće. A i još jedna vrlo korisna stvar. Što bolja organizovanost to bolja i novčana situacija opet zbog toga što nećete kupovati prvu stvar koja vam padne pod ruke. Tako da mislim da se isplati ustati sat vremena ranije svaki dan za malo kuvanja.

2.BIRAJTE PAMETNIJE

Ako se odmah ogradimo od komentara da je sva hrana zagađena, prerađena, prskana, modifikovana I jednom rečju neprirodna, što u stvari važi ne samo za hranu već I za svaki ostali sitni deo naših života danas, I ako stanemo da porazmislimo malo o tome, mislim da uvek postoji mogućnost da se biraju kvalitetnije namirnice. Ovde ne mislim automatski na neke skupe stvari koje se reklamiraju kao da su ih sami bogovi pravili.Već jednostavno na mesta gde kupujemo hranu kao I oblik u kojoj ih kupujemo. Jedan prost primer jesu ona pakovanja ovsenih kaša sa različitim ukusima nasuprot čistim rolovanim ovsenim pahuljicama. Jedno sadrži brojne dodatke u vidu šećera, ukusa, aroma I drugih supstanci a drugo predstavlja gotovou čistu hranu. Ili čist komad mesa nasuprot nekoj mesnoj prerađevini.

Sa druge strane jednako je bitno gde kupujete hranu. Uvek je bolje potražiti najbolje mesto gde možete kupiti kvalitetnije namirnice, umesto da kupujete bilo šta bilo gde. Jeste da vam u početku treba više vremena naći ovakva mesta I ljude ali kada ih jednom pronađete sve postaje gotovo isto. Uzmite I u obzir da danas imamo mnogo veći izbor hrane nego ranije I da to automatski povlači I pristupačnost sa kojom je možemo kupiti. Na posletku, birati kvalitetniju hranu znači jednostavno kupovati pametnije, ne trošiti novac na visoko prerađene proizvode koji nemaju svrhu osim da nas oraspolože, nego umesto toga kupovati dobru, prostu, čistu hranu.

3. NOSITE HRANU OD KUĆE

Mislim da ovaj trend danas raste jednakom brzinom kao I sam trend konzumiranja prostije hrane. Takođe, mislim da je ovo jedan vrlo koristan trend, pogotovu u krugovima studenata, dece u srednjim I osnovnim školama. I dalje važi da je najčešći obrok kada niste kući uglavnom neko pecivo, ili neki burger ili sendvič, uz obavezni šećerni napitak, ali mislim da se I to polako menja za plastične kutije pune neke doamće hrane, salate, voća itd. Ovo vam se jednostavno nadovezuje na priču koju sam započeo gore.Ukoliko se bolje organizujete sa vremenom I vodite više računa o izboru hrane, logičan sledeći korak jeste da ćete nositi sa sobom jedan ili više obroka svaki put kada niste kući. Ovime obezbeđujete kontinuiranost svojim novim poboljšanim navikama u ishrani, a u isto vreme štedite novac I hranite se zdravije. Takođe na ovaj način možete da jedete šta god želite čak I kada to ne možete nigde kupiti, mada se I tu dosta stvari promenilo što I možete sami videti u raznovrsnosti restorana I kioska koji nude različite vrste hrane za različite navike I preference u ishrani. Ali u svakom slučaju samo jedan obrok pripremljen kod kuće vam može mnogo značiti.

4.OSTAVITE ŠEĆERNE NAPITKE

Ovo jeste jedan vrlo konkretan savet ali kao deo šire slike u sklopu

Ishrane mislim da je jedan od najvažnijih ako samo govorimo o efektu na naše telo I opšte zdravlje. Iako je tema o konzumaciji šećera previše kompleksna da bi bilo ko mogao tek tako da tvrdi da su prosti šećeri dobri ili ne, činjenica je da šećerni napitci, barem na način na koji ih devedeset devet posto ljudi pije, jesu nešto što biste trebali ostaviti I to u potpunosti već danas. Ako niste maratonac ili sportista koji troši ogromne količine kalorija na dnevnom nivou pa vam trebaju brzi izvori energije, mislim da šećerni napitci nisu za vas.Čak iako ste vrlo aktivni fizički, samom konzumacijom hrane, između ostalog I slatkiša sa vremena na vreme vi dobijate sve što vam je potrebno bez dodatnih tečnih kalorija iz sokova I drugih pića sa šećerom. O ovoj temi ću sigurno pisati I posebno I ovde neću zalaziti u neku problematiku, ali želim vam samo skrenuti pažnju das u šećerni sokovi I druga pića najgori izvori kalorija koje možete odabrati, a I činjenica da ih većina ljudi ne svrstava u obroke niti hranu, iako sadrže više šećera od nekih slatkiša samo još pogoršava situaciju. U svakom slučaju jedan su od bitnih problema savremene ishrane I savetujem svakog da ih izbaci što pre.

5. RAZMISLITE O TOME KAKO GLEDATE NA HRANU

Hrana je za nas oduvek bila mnogo više od samog izvora energije, I vremenom je dobijala te brojne druge aspekte koji su kod nekih od nas preovladali I postal bitniji od same hrane. Mislim da I sami znate za ljude koji gaje patološke veze sa nekom konkretnom hranom ili namirnicama do te mere da hrana postaje vid zavisnosti za njih, a takođe postoje I brojni poremećaji ishrane na suprotnoj sztrani, koji su povezani sa nedostatkom konzumacije dovoljno hrane tj. Kalorija. Sve u svemu činjenica je da mi ljudi volimo da jedemo I volimo da jedemo neke namirnice mnogo više od ostalih.

Rekavši ovo svakom od nas bi bar malo koristilo da na hranu gledamo sa malo manje emocija a da joj prilazimo malo više sa nekog čistog fiziološkog aspekta. To ne znači da trebamo da jedemo kao roboti gledajući samo šta koja namirnica sadrži ali sa druge strane nije dobro da nam izbor hrane bude uslovljen isključivo našim osećanjima I željama. Kada bi tako svi jeli sumnjam da bi bilo potrebe za nekom drugom hranom osim brze hrane, slatkiša I grickalica. Stoga probajte da organizujete nekoliko obroka u toku dana koji će vam biti tu uglavnom kao izvor energije I nutrijenata a onda za nagradu neka vam u sklopu jednog od drugih obroka bude neka namirnica koju mnogo volite jesti ili koja vam prija. Na taj način ćete biti negde na sredini I mislim da će vam I vaše telo ali I vaša psiha biti zahvalni.

Kao I uvek nadam se da će vam ovi saveti barem malo pomoći, pogotovu u problematičnim oblastima vaše ishrane. Ukoliko mislite da sam neke stvari propustio ne brinite jer ovo je samo jedna od listi I biće ih svakako još, tako da do tada pratite naš portal I pročitajte neke nove postove it raznih rubrika.