Beta karoten važan za zdrav vid, kožu i neurološke funkcije

Beta karoten je pigment koji se nalazi u biljkama i daje voću i povrću raspon boja od žute do crvene. U telu se pretvara u vitamin A, snažan antioksidant koji igra ključnu ulogu u održavanju zdravog vida, kože i neuroloških funkcija.

Beta karoten iz hrane siguran je izvor vitamina A

Vitamin A možemo u organizam unositi putem hrane ili kao dodatak prehrane. Prednost prehrambenog beta karotena je da ga telo pretvara u vitamin A, samo onoliko koliko mu je potrebno. Višak vitamina A može biti toksičan, a najčešće se stvara ako konzumiramo previše dodataka ishrani.

Beta karoten je antioksidant

Antioksidant je molekul koja zadržava oksidaciju drugih molekula i štiti telo od slobodnih radikala. Slobodni radikali oštećuju stanice oksidacijom, a šteta može izazvati hronične bolesti. Antioksidanti pozitivno utieču na imunološki sustav, štite od raka i čuvaju zdravlje srca. Preporuka je konzumirati voće i povrće bogato beta karotenom najmanje četiri puta dnevno.Ako svakodnevno konzumirate ove namirnice, nema potrebe za uzimanjem dodataka ishrani.

Namirnice koje obiluju beta karotenom su: kajsije, šargarepa, brokuli, špargla, kupus, grejp, bilje i začini – chili prah, origano, paprika, peršun, kelj, kečap, neke vrste margarina, luk, grašak, paprika,  šljive, tikva, spanać, tikvice, slatki krompir.

Ako svakodnevno konzumirate ove namirnice, nema potrebe za uzimanjem dodataka ishrani.

Rizik od karcinoma pluća kod pušača

Zanimljivo je istraživanje koje je otkrilo da pušači s visokom razinom beta karotena u organizmu imaju veći rizik od raka pluća dok nepušači s višim razinama vitamina A, imaju manji rizik od raka pluća. Dalja istraživanja ukazuju na to da visoke razine beta karotena među pušačima, gotovo uvek nastaju uzimanjem dodataka prehrani, a ne konzumacijom hrane.

Beta karoten može usporiti kognitivni pad

Muškarci koji su uzimali dodatke prehrani s beta karotenom, 15 ili više godina, imaju znatno manje šanse da će doživeti kognitivni pad. Smatra se da je oksidacijski stres ključan faktor kognitivnog pada. Istraživanja su pokazala da antioksidativni dodaci prehrani mogu pomoći u sprečavanju pogoršanja stanja, piše Centar zdravlja.

Izvor: radiosarajevo.ba