Crni petak protiv sajber ponedeljka

Polovina evropskih kupaca (52 odsto) i 50,9 potrošača u Srbiji planira da obavi prazničnu kupovinu tokom trajanja rasprodaja i sezonskih popusta y vreme crnog petka, navodi se u istraživanju kompanije Kasperski.

Ipak, ove godine zbog pandemije omiljeni dan za kupovinu u godini (koji ove godine pada 27. novembra) po svim pokazateljima mogao bi da se preseli na internet. Zbog zaključavanja, strogih mera prevencije i kraćeg radnog vremena tržnih centara, veliki broj trgovaca širom sveta već se preorijentisao na onlajn trgovinu i nudi još veće popuste za potrošače koji će kupovati na taj način.

Slično je i u Srbiji – prodavci tehnike, garderobe, nameštaja, kozmetike… još pre dvadesetak dana objavili da će ponuditi i znatna sniženja za kupovinu putem interneta. Mnogi će se verovatno odlučiti za tu varijantu, jer je država uvela rigoroznije epidemiološke mere, pa specijalizovane radnje i tržni centri u Srbiji mogu da budu otvoreni samo do 18 časova.

Za razliku od 60 procenata kupaca u Evropi, nešto više od trećine ili 39,4 odsto ispitanika u Srbiji izjavilo je da veći deo praznične kupovine planiraju da obave onlajn, navodi Kasperski u saopštenju. Oko 45,6 procenata ispitanika u Srbiji, dodaje se, planira da ostavi prazničnu kupovinu za poslednji trenutak, u nadi da će tako ostvariti veće popuste.

Kolika će ove godine biti potrošnja, teško je predvideti. Kako je onlajn kupovina u porastu, nalazi ruske kompanije takođe pokazuju da većina ispitanika ne planira da smanji svoje troškove kad je reč o prazničnoj kupovini, uprkos ekonomskoj recesiji širom kontinenta. Samo četvrtina (26 odsto) potrošača u Evropi planira da smanji budžet za prazničnu kupovinu, i to za trećinu ili više, dok u Srbiji 27,4 odsto ispitanika planira da uradi isto.

Predviđanja su da bi, zbog zdravstvene krize, takozvani sajber ponedeljak (30. 11. ) kao dan za ogromna sniženja namenjen onima koji kupuju preko interneta mogao čak i da zaseni popularnost crnog petka. Tip pre što epidemiolozi poslednjih nekoliko dana apeluju na građane da izbegavaju tradicionalne gužve u tržnim centrima u ovom periodu.

U uputstvu izdatom pred obeležavanje Dana zahvalnosti, Američki centar za kontrolu i prevenciju bolesti objavio je da se „kupovine u prepunim radnjama smatraju rizičnim i da ih, ove sezone, treba izbegavati u vreme praznika kako bi se sprečilo širenje virusa korona”. Umesto toga, preporučuje se kupovina preko interneta.

U Velikoj Britaniji je ovogodišnji crni petak počeo ranom prodajom, kupci su već danima bombardovani reklamama. Mediji komentarišu da je pandemija uspela da zaustavi skoro svaki drugi događaj planiran u 2020. i da ove pošasti neće biti pošteđen ni novembarski dan u godini kada se najviše kupovalo. Situaciju u tradicionalnim radnjama će definitivno iskoristiti onlajn prodavci, a predviđanja su da bi potrošači mogli da očekuju „najveće popuste ikada”.  

Prevare su moguće

Samo 16 odsto ispitanika u Evropi i 23,8 odsto u Srbiji nije spremno da ostavi svoje lične podatke na mreži kako bi ostvarili dodatne popuste – uprkos mogućnosti da upadnu u zamku prevaranata i postanu žrtve lažnih sajtova koji nude popuste. Kompanija Kasperski je upozorila kupce da budu oprezni i da vode računa o potencijalnim prevarama tokom praznične sezone kupovine. Ukoliko je ponuda toliko povoljna da bi bila istinita, verovatno je reč o prevari. Kupcima se savetuje da pazare samo u legitimnim onlajn prodavnicama, da sami ukucaju adresu sajta ili da je odaberu preko svoje bukmark opcije, jer je to bezbednije nego da kliknu na link.

Izvor: politika.rs