Gardijan: Vrhunski elektro-pop u jugoslovenskoj utopiji

Jugoslovenski muzičari, pre građanskog rata, prkosili su ograničenjima tehnologije kako bi napravili vrhunski elektro-pop u socijalističkoj utopiji, počinje tekst objavljen u „Gardijanu” o disko, postpank i elektronskoj pop muzici nastaloj u Jugoslaviji, a koja je danas skoro potpuno zaboravljena.

Tekst je svojevrstan podsetnik na vreme Bobana Petrovića, beogradskog muzičara, di-džeja i vlasnika klubova, zatim pionira elektronske muzike u Beogradu Zorana Vračevića i Zorana Jevtića, početaka makedonskih umetnika Kirila Džajkovskog i Milča Mančevskog, Mihe Kralja iz Slovenije…

“Ova zemlja više ne postoji jer se raspala na delove nakon rata u devedesetim godinama. Ali pre nego što su se pojavile linije ekonomskih i etničkih podela, Jugoslavija je prešla granicu između Istoka i Zapada te na neko vreme postala uspešan socijalistički eksperiment s otvorenim društvom i živahnim kulturnim životom. Jugoslovenska disko, postpank i elektronska muzika napredovala je sedamdesetih i osamdesetih godina, ali je uglavnom bila zaboravljena sve do nedavnih napora hobističkih arhivista i specijalnih izdavačkih kuća, piše britanski Gardijan.

Počelo je opsesivno kopanje po ovom zaboravljenom kutku popa, ponovnim izdavanjem nosača zvuka (poput kompilacije Pop Not Pop, koju je objavila izdavačka kuća Light in the Attic ili onoga što radi Discom, nezavisna producentska kuća čija je misija promovisanje retke i zaboravljene muzike sa prostora bivše Jugoslavije) ili objavama na Jutjubu, na kojem kanali s jugoslovenskom muzikom imaju stotine hiljada pregleda. Ova je muzika stigla čak i do Kendrika Lamara kada je producent 9th Wonder iskoristio pesmu ‘Ostavi trag’ jugoslovenske grupe Septembar iz 1976. godine za Lamarovu pesmu ‘Duckworth’

Izvor: politika.rs