Holandija ili Nizozemska?

Za godinu u kojoj će biti domaćin Evrovizije i jedan od domaćina Evropskog prvenstva u fudbalu Holandija je spremila veliku strategiju rebrendiranja, koja, između ostalog, predviđa da od 2020. zvaničan naziv zemlje bude Nizozemska (Nederland u originalu). Do sada su se paralelno koristili nazivi Nizozemska i Holandija, pa je i zvanični turistički sajt zemlje www.holland.com, a nalog na „Tviteru” @visitHolland. Iako su i sajt i tviter nalog još uvek aktivni pod ovim nazivima, mnogi mediji u svetu i kod nas objavili su da Holandija kao zemlja više ne postoji.

Kako su nam rekli u ambasadi ove kraljevine u Beogradu, promena se odnosi na brending, a ne na promenu imena.

„Ovo je interna odluka Holandije o tome kako će se predstavljati i ne bi trebalo da utiče na to kako će se zemlja zvati na kom jeziku”, navodi se u odgovoru koji su nam poslali nakon konsultacija sa Ministarstvom spoljnih poslova u Hagu.

Dakle, zemlje koje su je do sada zvale Holandija, uključujući Srbiju, Tursku, Poljsku i druge, mogu da zadrže taj naziv. On se izbacuje iz marketinškog materijala u samoj kraljevini, a kompanije, ambasade, vladine službe i univerziteti moraće da koriste samo pojam Kraljevina Nizozemska ili kako bi se doslovno prevelo Kraljevina Niskih Zemalja.

U suštini, ova gusto naseljena zemlja sa 17 miliona stanovnika mnogo je više od Holandije. Taj pojam se odnosi na samo dve od 12 pokrajina koje su 19. veku bile centar privrede i bogatstva: Severnu Holandiju kojoj pripada Amsterdam, i Južnu Holandiju, gde su Roterdam i Hag.

„Pomalo je čudno u svetu reklamirati Holandiju koja je samo mali deo Nizozemske”, rekao je portparol ministarstva spoljnih poslova kada je u oktobru predstavljena kampanja brendiranja. Vlada je tada rekla da ne zabranjuje upotrebu naziva Holandija, ali da se odlučila da ga više ne koristi u službenoj komunikaciji.

U upotrebi je i novi logotip koji je odbacio reč Holandija, a nacionalni simbol lala je znatno suptilnije izražen kao deo stilizovanih slova NL. Zadržana je narandžasta kao boja vladajuće kraljevske porodice.

Fokus je zapravo na novoj strategiji razvoja turizma, da se stranci podsete da tu ima još nečeg sem Holandije i usmere na manje posećene delove zemlje, a rasterete oni koji već pate zbog invazije turista. Oni uglavnom idu na iste lokacije unutar Severne i Južne Holandije, prvenstveno u Amsterdam.

Holandija je 2018. imala 18 miliona posetilaca, više nego što ima stanovnika. Prognoze su da bi taj broj za deset godina mogao da naraste na 29, a možda čak i na 42 miliona godišnje. Nacionalna turistička organizacija je u programu razvoja za sledećih 10 godina navela da je umesto promocije destinacija vreme za „upravljanje destinacijama”. Prošlog maja je objavila da će prestati da aktivno reklamira zemlju zbog preterane navale turista na najveće atrakcije i da će ovog proleća zatvoriti kancelarije u Španiji , Italiji i Japanu, a otvoriti ih u zemljama iz kojih dolazi veći broj poslovnih putnika.

Uvedene su još neke mere da se smanje horde turista. Prošle godine je povećana boravišna taksa i sada je sa tri evra za noć među najskupljim u Evropi. Od ove godine zabranjene su vođene ture po amsterdamskoj četvrti crvenih fenjera.

Holandski sajtovi pišu da novi logo, koji je koštao 200.000 evra, ima verzije na osam različitih jezika, ali ne navode na kojim. U engleskom, danskom, švedskom, nemačkom i još nekim jezicima oblik je približan izvornom holandskom Nederland. Na hrvatskom i češkom je Nizozemska, odnosno Nizozemsko, što je zapravo prevod imena. Tu varijantu prevoda imaju i Francuzi, Španci i Italijani (Pejba, Paises Bahos, Paezi Basi). Rusija i Ukrajina je zovu Niderlandi, odnosno Niderlandija, Turci Holanda, Rumuni Olanda, a Poljaci Holandija.

Izvor: politika.rs