I vitamina može biti previše: Kako otkriti pravu meru?

Kada su u pitanju zdravlje i imunitet, suplementi koji se najčešće savetuju su vitamin C, vitamin D, često se pominju i cink ili selen, ali se postavlja pitanje postoji li prava mera i prava kombinacija koju treba da znamo da se ne bismo predozirali vitaminima.

Nutricionistkinja dr Marija Anđelković za RTS je objasnila da je koronavirus donio neke novine čak i u terapijskim protokolima jer su lekari prvi put pored terapije koja je prepisivana u kovid-bolnicama, kao deo zvaničnog terapijskog protokola uključili i suplemente.

„To se nije ranije dešavalo i suplementi su obično smatrani kao neki dodatak ishrani u smislu prevencije, ali sada su suplementi dodavani kao deo normalnog i standardnog lečenja pacijenata obolelih od kovida 19 i to upravo pomenuti suplementi“, naglašava dr Anđelković.

Veliki broj naučnih radova objavljenih u poslednje vreme naglašava koliki je značaj suplemenata i postoji uvreženo mišljenje da svi možemo da uzimamo sve vrste suplemenata. Nije daleko od istine da oni podjednako deluju na sve, ali je važno napomenuti da sve te preporučene vitamine pre svega treba da unosimo putem hrane, napominje nutricionistkinja.

”U slučaju pandemije, lekari su odlučili da prepisuju suplemente kako bi ojačali takozvani specifičan imunitet – opštu otpornost organizma koji je došao u dodir sa virusom ili bakterijom i da tako pomognemo organizmu da sam prepozna virus svojim prirodnim mehanizmima i sam uspe da ga uništi. Tome služe suplementi u terapiji kovida 19”.

Kod nabrojanih suplemenata ne postoji jasno određena grupa ljudi ili pacijenata koja ne bi smela da ih uzima. Postoje samo oni koji moraju biti pažljivi kada ih uzimaju i treba biti obazriv oko doziranja.

”Suplementi, kao i lekovi, imaju svoje vreme uzimanja, svoju dozu, svoj način uzimanja i iznad svega, treba stručna osoba da vam preporuči koje suplemente da uzimate, a ne da ih kupujemo sami i na svoju ruku“, dodaje doktorka.

Kada je u pitanju vitamin C, ne postoji razlog da se uzima više od dva grama dnevno. Čak je i gornja granica koja ne bi smela da se prekorači upravo dva grama. Dobra strana vitamina C je to što je on hidrosolabilan, odnosno rastvara se u vodi, pa i kada uzmemo više od dozvoljene doze, on se putem urina izbaci iz organizma. Zato je vitamin C i najprodavaniji i najprepisivaniji suplement jer ne postoje veliki rizici i nema velikog broja zabeleženih slučajeva trovanja. No, preporučena dnevna doza vitamina Ce je između 75 i 95 miligrama, ističe doktorka.

Osnovna preporuka je da kada kupite neki suplement, pogledate na deklaraciji šta piše pod skraćenicom PDU – preporučeni dnevni unos – i vidite koji procenat vitamina ili minerala se nalazi u tom suplementu u odnosu na preporučeni dnevni unos.

Problem je što mi ni ne znamo da li neki vitamin ili mineral unosimo dovoljno putem hrane i možda nam određeni suplement nije potreban. Međutim, proizvođači obično kombinuju suplemente koji su aditivni, to jest koji uzajamno pojačavaju dejstvo jedan drugog.

„Najvažnije je znati da ne treba uzimati suplemente na svoju ruku. Tražite savet stručnjaka. Čitajte deklaraciju ili pitajte farmaceuta, oni će znati da vas posavetuju“, naglasila je dr Anđelković.

Izvor: Vijesti.me