Ovo su vodećih 7 vitamina i minerala za imunitet!

Kada naš imuni sistem opadne, često posežemo za vitaminima koje smo već trebali pre da uzimamo. Vitamini mogu da nam pomognu da podignemo naš imunitet i pojačamo imuni odgovor, a zdrava ishrana bogata vitaminima je prva linija odbrane od virusa i bakterija koji vrebaju sa svih strana.

Saznajte koji vitamini stimulišu vaš imuni sistem ako želite ne samo da izbegavate sezonske prehlade, već i da održite dobro stanje tokom cele godine.

Cink i imuni sistem

Cink je važan mineral koji igra vitalnu ulogu u brojnim funkcijama organizma.  Na prvom mestu je to imunološka funkcija. Ostale bitne funkcije su rast i razvoj, zdravlje mozga, raspoloženje i san, zdravlje očiju i kože i proizvodnju testosterona.

Postoji više načina na koji cink jača imunološki sistem, ali pre svega on aktivira enzime koji razgrađuju proteine u virusima i bakterijama, tako da se oni manje mogu širiti po telu. Cink takođe povećava aktivaciju ćelija odgovornih za borbu protiv infekcije.

Cink takođe smanjuje razne vrste upala u telu, uništava strana tela, i pojačava imuni odgovor na napade našeg organizma.

Studija iz 2013. godine državnog univerziteta Ohajo otkrila je da cink, „namamljen“ u ćelije koje se bore protiv infekcije, zaustavlja oštećenja imunološkog sistema. Naučnici su zaključili da, ako nema dovoljno cinka koji bi podržao imuni odgovor, tada višak neprijateljskih ćelija pokreće upale – potencijalno oštećuje zdrave ćelije i naš organizam.

Magnezijum i imuni sistem 

Magnezijum je mineral koji je u našem telu odgovoran za brojne funkcije, kao što su: regulacija sinteze proteina i normalno funkcionisanje enzima u telu, stvaranje energije, obezbeđenje noramlnog sna, poboljšavanje rada mozga i nervnog sistema, i sprečavanje upala i ključnih žarišta u telu.

Studija sa Univerziteta George Washington pokazala je da deficit magnezijuma dovodi do povećanog nivoa upala u telu, što negativno utiče na krvne sudove, kardiovaskularni i digestivni sistem, jer povećava oksidativni stres.

Nedostatak magnezijuma je povezan je sa oslabljenom funkcijom imunolškog sistema. Magnezijum ima veoma važnu ulogu u proliferaciji i funkciji limfocita, odbrambenih ćelija organizma. Konkretno, magnezijum je potreban za fazu prepoznavanja adhezije u reakciji citolitičkih T-limfocita, gde je magnezijum potreban kao gorivo za proizvodnju odbrambenih ćelija organizma, koje se bore protiv upliva virusa i bakterija, i jačaju imuni odgovor na napade zdravih ćelija.

Vitamin A i imuni sistem

Takođe poznat kao retinol, vitamin A ima ključni efekat na imunitet – naročito hranljivi imunološki sistem creva. Ova činjenica je jako važna, pošto je 70 do 80%  našeg imunog tkiva zapravo locirano u digestivnom traktu.

Mnogostruke strukture tela stalno su izložene mikrobima i toksinama, od kojih svaka ima potencijal da izazove imunološki odgovor. Vitamin A pomaže u održavanju tolerancije sluzokože, pomažući sistemu tela da prepozna “neprijatelja”. Specifični geni odgovorni za imunološki odgovor takođe regulišu vitamin A.

Vitamin A je poželjno dobiti iz hrane, a ako su izvori nedovoljni, preći i na suplemente vitamina. Izvori ishrane uključuju niz biljnih i životinjskih namirnica kao što su šargarepa, kelj, jagode, jaja, slatki krompir i meso.

Vitamin B6 i imuni sistem

Poznat kao katalizator za reakcije više biohemijskih reakcija koje se odvijaju u imunološkom sistemu, vitamin B6 je jedan od najvažnijih imunoloških ojačivača u ishrani.

Vitamin B6 pomaže u poboljšanju imunoloških markera kao što su T-limfociti i neutrofili. Takođe proizvodi antitela za borbu sa štetnim bakterijama i virusima.

U jednoj studiji, dvonedeljna terapija visokog doziranja vitamina B6 (50-100 mg / dan), povećala je imunitet kritično obolelih pacijenata. Hrana bogata vitaminom B6 uključuje piletinu, ribu, džigericu, cela zrna i zeleno povrće.

Vitamin B12 i imuni sistem

Vitamin B12  je drugi vitamin B koji poboljšava imunitet, ali ne zaboravite da vitamini B rade u tandemu: stoga je dovoljan kompleks vitamina B da obezbedi pravilno snabdevanje njime.

Problem sa vitaminom B12, bar u očima vegetarijanaca, jeste to što se može naći samo u životinjskim proizvodima: jajima, mesu, školjkama i mlečnim proizvodima. Prema tome, savetuje se dodatak vitamina B12.

Nedovoljno vitamina B12 utiče na brojne procese, a što se tiče imuniteta, smanjuje broj vaših belih krvnih zrnaca, povećavajući vašu ranjivost na infekcije.

Vitamin C i imuni sistem

Da li vitamin C podstiče imuni sistem? Apsolutno. U stvari, to je jedan od najvažnijih antistresnih, detoksikacionih i antioksidativnih sredstava.

Vitamin C podstiče imunološku odbranu olakšavajući ćelijske funkcije urođenih i adaptivnih imunoloških sistema. Suplementacija vitaminom C takođe sprečava i leči respiratorne i sistemske infekcije.

Vitamin C štiti biološke biomolekule od oštećenja izazvanih toksinima i zagađujućim materijama.

Izvori vitamina C sadrže se nalaze u sledećim namirnicama: crvene i zelene paprike, brokoli, brusnica, jagode i crne ribizle. Dnevna doza vitamina C koja je potrebna za optimalnu imunološku funkciju je, prema kliničkim studijama, između 200 i 1.000 mg.

Vitamin D i imuni sistem

Vitamin D je verovatno najčešće pominjan vitamin za imuni sistem. Suplementi ovog vitamina su preporučeni za sve nas tokom jeseni i zime, kada je sunčeva svetlost oskudna.

Naš imunološki sistem se oslanja na vitamin D kako bi se osmislio antimikrobno oružje koje se bavi bakterijama i virusima. Baš kao i vitamin C, posebno je efikasan u sprečavanju infekcija respiratornog trakta.

Jedna stvar koja treba istaći je je da gojazne osobe zahtevaju veću dozu ovog vitamina. Takođe i pojedincima sa nedovoljnom težinom je neophodan vitamin D za postizanje optimalnog nivoa.

Koji su drugi faktori koji utiču na naš imuni sistem?

Iako je ishrana u velikoj meri uticajna i na naš imunološki i prirodni zdravstveni status, ne treba zanemariti ostale faktore koji su u igri.

Poznato je da oni koji su rođeni prirodnim putem i uzimali majčino mleko putem dojenja uživaju viši nivo imuniteta od ostalih osoba sa kojima to nije bio slučaj. To je zato što naš mikrobiološki imunitet sazreva i ojačava bakterije koje su uzimane u rodnom kanalu, kao i od kolostruma (“prvo mleko”).

Drugi faktori koji utiču na imunitet uključuju nivo vežbanja, spavanje, unos šećera, unos alkohola, pušenje, izlaganje hemikalijama, teške metale i toksine i stres.

Naša starost, pol, istorija infekcije i genetika takođe mogu uticati na naš imuni sistem i učiniti nas manje ili više podložnim bolesti. Na nama je da se zaštitimo najbolje što možemo. Unošenje vitamina na dnevnom nivou je odličan način da predupredimo bolesti i viruse.

Izvor: zastiti.se