Posljednja noć Exita uz zvuke britanskog repa

Nevrijeme je srećom stalo nešto prije početka programa, a organizatori su se svojski potrudili da se njegov uticaj, osim neizbježnog blata koje je pokrilo dobar dio festivalskog prostora, ne osjeti previše, pa je festival priveden kraju uz suncem okupanu publiku

Dobro je poznato da Exit festival već odavno ima jaku fan bazu u Velikoj Britaniji, pa su im organizatori tokom posljednje večeri ovogodišnjeg festivala na neki način uzvratili tako što su dobar dio programa na glavnoj bini posvetili tamošnjim izvođačima. Prije svega predstavljena je ostrvska rep scena sa nekim od najaktuelnijih izvođača ovog žanra koji je u nedjelju veče bio i van toga prilično zastupljen, kako na glavnoj, tako i na nekim drugim binama. Iz Engleske su u Novi Sad stigli tamošnja zvijezda u usponu, harizmatična IAMDDB i reper nešto dužeg staža i veće popularnosti Skepta koji su predstavili svoju viziju modernog hip hopa i pružili energične nastupe koji su razmrdali masu pred binom. Mlada Britanka koja je samo tokom prošle godine objavila tri albuma sa kojima je osvojila treće mjesto u odabiru najbolje muzike 2018 po mišljenju BBC-a, takođe je cijelo vrijeme skakala po bini, kombinujući na sebi svojstven način repovanje sa pjevanjem, dok su se nizale pjesme “Shade”, “Oooo”, “Drippy”, “Conjuring”… Skepta je sa druge strane iskoristio priliku da ispromoviše pjesme sa svog ovogodišnjeg izdanja “Ignorance Is Bliss”, ali i numere sa prošlih, pokazavši zašto je vlasnik tri BET, BRIT i NME nagrade između ostalih. 

Između njihovih nastupa, prvi put se publici u Srbiji predstavio njujorški nagrađivani reper Desiigner kojeg je prije tri godine u zvijezde lansirao hit “Panda”, tokom čijeg koncerta je publika plesala uz trep zvuk karakterističan za jug Amerike. Još 2016. se na Exitu često mogao sa razglasa čuti ovaj njegov hit koji je i tada znao da razgali masu, pa je sada kad je tu numeru izveo uživo nastala ludnica u publici, dok su se na repetoaru našle i druge numere sa njegova dva dosadašnja studijska izdanja.

Dan nije počeo obećavajuće, budući da je Novi Sad zahvatila oluja i velika kiša zbog koje su kapije festivala otvorene tek u 21 sat, što je prouzrokovalo pomjeranje ili otkazivanje nekih nastupa. Nevrijeme je srećom stalo nešto prije početka programa, a organizatori su se svojski potrudili da se njegov uticaj, osim neizbježnog blata koje je pokrilo dobar dio festivalskog prostora, ne osjeti previše, pa je festival priveden kraju uz suncem okupanu publiku. 

Hip hop veče otvorio je u posljednje vrijeme jedan od najpopularnijih repera u regionu Vojko V, poznat po svom unikatnom stilu često komičnih opisa svakodnevnice. Njegovih nekadašnjih grupa Dječaka i Kiše metaka više nema, ali to kao da mu je samo pomoglo da se oslobodi stega i dobije na popularnosti koja je eksplodirala sa prošlogodišnjim mu albumom “Vojko”, a o njegovom usponu govori i to što je prošle godine na istom festivalu nastupao na Fusionu, a sada je dobio prostor na glavnoj bini, gdje je uzburkao masu ispred koja je sa njim horski repovala hitove “Ne može”, “Zovi čovika”, “Kako to” i druge.

Nakon repera, veliku žurku na Mejn stejdžu napravili su Dmitri Vegas & Like Mike uz komercijalniji elektronski zvuk, dok se nakon subotnjeg programa Dance arena vratila tehno zvuku gdje su ogromnu masu privukli legenda žanra Džef Mils, te mlađi, ali globalno cijenjeni izvođači Dax J i Ameli Lens bacivši publiku u plesni trans bez obzira što je pokrete otežavala već pomenuta blatnjava površina. Kao i neki drugi izvođači prethodnih večeri, tako je i Ameli odala počast preminulom članu kultne britanske grupe The Prodigy Kitu Flintu, zatvorivši svoj set njihovim hitom “Firestarter” uz opšte oduševljenje, skakanje i šutke pred binom.

Na Fusion stejdžu program je otvorio stari znanac kad je u pitanju Exit Zvonko Bogdan, da bi uslijedio nastup nekadašnje pjevačice slavne metal grupe Nightwish Tarje Turunen, koja je još jednom pokazala zašto je među najcjenjenijim vokalima žanra. Publici se predstavio i sve popularniji hrvatski bend Svemirko, koji je prvobitno nastao kao projekat autorski projekat frontmena Marka Vukovića, svojim sanjivim “emo mačo pop zvukom” kako ga opisuju, da bi se program na jednoj popularnijih bina Exita zatvorio koncertom nedavno ponovo okupljenog kultnog srpskog krosover benda Eyesburn.

Vojko V dobio je priliku da nastupi i na Cockta Beatsu, gdje su posljednje večeri festivala preovladavali predstavnici hrvatske rep scene, pa su uz nekadašnjeg Dječaka na ovoj bini vrelu atmosferu u publici napravile i neke od najpopularnijih hip hop grupa iz pomenute bivše jugoslovenske republike – Krankšvester i High 5.
Mada se ne može reći da gitarskog zvuka fali na Exitu, u posljednje vrijeme, kulminirajući sa ovogodišnjim izdanjem, programom vladaju prije svega izvođači elektronske muzike, a zatim repa što oslikava i globalno stanje, ili bar ono na zapadnoj hemisferi gdje su ovi žanrovi potpuno preuzeli primat po popularnosti među mladima. O tome svjedoči činjenica da su ovi žanrovi  i njihove podvrste bili zastupljeni na po nekoliko bina, te da su koncerti tih izvođača uglavnom bili najposjećeniji, mada niko nije privukao toliku masu kao britanska rok grupa The Cure. Međutim, oni iza sebe, kao recimo i Tarja Turunen, te Fil Anselmo koji je sa Illegalsima održao koncert na kojem je svirao pjesme kultnog metal sastava čiji je bio član – Pantere, imaju višedecenijske uspješne karijere koje su im do sad obezbjedile veliki broj fanova. Takođe činjenica da je jedini mlađi rok sastav koji je dobio bitniji tajming na glavnoj bini Greta Van Fleet, koji mnogi upoređuju sa klasik rok grupom Led Zeppelin, ukazuje da današnji rokenrol možda stagnira i ne uspijeva da ostvari jaču komunikaciju sa nekim novim klincima. Da li to znači da su slavni dani ovog žanra nepovratno prošli pokazaće godine pred nama, ali dosta toga, još od slučaja kada je američki reper Jay-Z 2008. bio hedlajner jednog od najpopularnijih festivala u Evropi poznatog najviše po rok zvuku – Glastonberija, što je bio presedan, ukazuje da je gitarskoj muzici globalno potrebno osvježenje kako bi ponovo imala značaj kao ranije ili će ostati na nostalgiji i grupama koje su obilježile decenije prošlog vijeka.

Ove godine organizatori Exita imali su i naglašenu kampanju protiv upotrebe narkotika,  za koju su saopštili da su protiv od osnivanja, a najavili su da će je nastaviti i u budućnosti. I pored toga, dan nakon smrti posjetioca festivala iz Grčke, koja je, kako se sumnja, nastupila upravo zbog prekomjerne upotrebe ilegalnih supstanci, ministar unutrašnjih poslova Srbije Nebojša Stefanović izjavio je da je na festivalu zaplijenjeno 22 kilograma droge i u vezi sa tim uhapšeno čak 96 osoba, a pomenuta kampanja proizvela je veliki broj mimova koji su se brzo proširili društvenim mrežama i umjesto originalnog odgovora na njeno pitanje “Odakle dolazi tvoja roba?” (a koji je glasio da se velika količina narkotika prenosi u čarapama, brusevima, gaćama, pa čak i u rektumu, uz vizuelni prikaz muške zadnjice) ponudili mnoge druge, među kojima su se našli predsjednik Kosova Hašim Tači, policija, ali i predsjednik Crne Gore Milo Đukanović između ostalih.

Preuzeto sa: Vijesti.me