Pravo vreme za ulaganja u železnice Zapadnog Balkana

Železnice na Zapadnom Balkanu na dobrom su putu da se prilagode železničkoj mreži EU i panevropskim koridorima a prioritet sektora u regionu ostaju otvaranje tržišta, upravljanje i interoperabilnost, rekao je danas potpredsednik Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) Jirgen Rigterink.

Rigterink je u intervjuu za Euraktiv i Betu uoči Železničkog samita Zapadnog Balkana, koji će biti održan u ponedeljak u Beogradu, istakao da će EBRD nastaviti da radi sa državnim železnicama, privatnim investitorima i klijentima i vladama u regionu kako bi se ti priotiteti ostvarili.

“EBRD ima ambiciozne planove u regionu za unapređenje kvaliteta usluga i brzine širom željezničke mreže uz produžavanje Transevropske transportne mreže u skladu sa standardima EU, dalje jačanje kapaciteta za pripremu i sprovođenje projekata u skladu s tim, poboljšanje upravljanja, kao i bezbjednosti i održavanja”, rekao je Rigterink.

On je podsjetio da željeznice predstavljaju ekološko, održivo, inovativno, bezbjedno i efikasno sredstvo transporta ali da su godinama “trpjele zbog, naizgled, nezaustavljvog trijumfa automobila koji je doveo do nedovoljnog investiranja i napuštanja nekada dobro uspostavljenih željezničkih veza”.

“Sada se situacija preokrenula. Sada je vrijeme za ulaganja u željeznicu kako bi se Evropa i njen region (Zapadni Balkan) približili na način koji ujedno rješava ekološke izazove našeg doba”, istakao je Rigterink.

Prema njegovim rečima, to je prilika koju ne treba propustiti, posebno za zemlje Zapadnog Balkana kojima povezivanje ostaje na vrhu dnevnog reda.

“EBRD i njene partnerske institucije, EU i Evropska investiciona banka (EIB), pružaju dobro strukturirano finansiranje i podršku za sprovođenje investicija u skladu sa najboljim međunarodnim standardima i praksama”, rekao je Rigterink.

Kada je riječ o Srbiji, on je rekao da je EBRD do sada u njen željeznički sektor ukupno investirala 564 miliona eura u infrastrukturu i vozna sredstva dodajući da podrška “fizičkim” investicijama predstavlja samo dio posla.

“EBRD kroz investicione projekte takođe podržava preko potrebne reforme sektora željeznice sa ciljem jačanja korporativnog upravljanja, primjene viših standarda nabavki i ekoloških i socijalnih standarda, rodne inkluzije i inkluzije mladih”, istakao je Rigterink.

Željeznički samit Zapadnog Balkana 2021 organizuju Stalni sekretarijat Transportne zajednice, EIB i EBRD, pod okriljem Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Srbije.

Samit će okupiti ministre saobraćaja iz regiona i članica EU koje se graniče sa Zapadnim Balkanom, predstavnike Evropske komisije i profesionalce iz sektora željeznice.

Cilj skupa, na kome će biti potpisana deklaracija “Posvećenost željeznici”, jeste unapređenje regionalne i evropske saobraćajne politike, kao i doprinos bezbjednijem, bolje povezanom i održivom željezničkom saobraćaju.

Održavanje Samita poklapa se sa dolaskom u Beograd voza Konekting Jurop ekspres čijim će petonedjeljnim putovanjem duž kontinenta biti obilježena Evropska godina željeznice.

Izvor: vijesti.me