Razlozi zašto niste gladni ujutru

Sigurno ste nebrojano puta da je doručak najvažniji obrok tokom dana. Ali postoje mnogi ljudi koji ujutru ne osećaju glad i jednostavno nemaju potrebu da jedu.

Iako u nekim slučajevima manjak osećaja gladi ujutru može biti i znak ozbiljne bolesti, najčešće se radi o sasvim normalnoj stvari. Ovo su mogući razlozi zašto ne osećate glad ujutro.

1. Jeli ste kasno uveče


Ovo je najčešći razlog zašto niste gladni kad ustanete, a posebno ako ste kasno uveče jeli masne obroke ili proteine. Ti makronutrijetni mogu usporiti pražnjenje želuca i tako ostajete dugo siti. Proteini mogu i da promene nivo hormona koji kontrolišu glad i apetit. Isto tako i masnoće mogu uticati na apetit ali i mogu pojačati osećaj gladi. Ako volite da jedete kasno i preskačete doručak, dokle god pazite da unosite dovoljno nutrijenata i vode u organizam, to je sasvim u redu.


2. Nivo hormona se menja tokom noći


Tokom noći i sna, nivo nekoliko različitih hormona se menja, a upravo to može uticati na apetit. Posebno se to odnosi na adrenalin koji je, čini se, dosta jači upravo ujutro. Veruje se da upravo ovaj hormon zaustavlja osećaj gladi na način da usporava procesuiranje hrane u organizmu. Ovakvo ponašanje hormona je posve normalno i ne zahtjeva brigu, no ako primijetite nagle promjene u apetitu, porazgovarajte s liječnikom.

3. Anksiozni ste ili depresivni


Oba stanja mogu uticati na apetit, a uz poremećaje sna, umor i gubitak interesa, depresija posebno jako može uticati na osećaj gladi. Anksioznost može povećati nivo određenih hormona hladi, a mnoga su istraživanja pokazala da su upravo ova stanja odgovorna i kada je u pitanje preterivanje u jelu. Ako patite od ovih stanja, najbolje je razgovarati s lekarom ako vam ona stvaraju probleme i s ishranom.

4. Trudni ste


Jutarnja mučnina je sasvim normalna pojava koja je praćena povraćanjem i mučninom, a javlja se kod 80 posto trudnica. Iako se može javiti tokom celog dana, najčešće se ipak javlja ujutro, a isto tako i nestaje posle otprilike 14 nedelja. Naravno da će one uticati i na apetit, a jedna je studija pokazala da zbog nje čak 34 posto žena u tom periodu jede mnogo manje. Osim mučnine, trudnoća može stvoriti i druge probleme poput loše probave, nadutosti i zakasnelog ispražnjavanja stomaka. Mali obroci i puno vode, dosta sna i izbegavanje mirisa koji vam smetaju mogu poboljšati apetit.

5. Bolesni ste


Sasvim je normalno da bolest može uzrokovati gubitak apetita, a posebno ako se radi o respiratornim infekcijama, poput obične prehlade ili upale pluća. Ponekad će nestati i čulo ukusa ili mirisa pa hrana neće biti nimalo privlačna. Kada ste bolesni posebno je važno piti puno vode, čak i ako niste gladni. Supa, čaj, banana, sok od jabuke su dobar izbor.

6. Drugi mogući problemi


Uz sve navedene faktore, postoji i nekoliko mogućih razloga zašto ne osećate glad kada se probudite. Ovo bi mogli biti neki od njih:

Uzimate određene lekove: mnogi lekovi, kao i antibiotici i diuretici mogu smanjiti apetit

Starite: smanjen apetit je uobičajen kod starijih osoba zbog manjih energetskih potreba, hormona i socijalnog faktora

Imate problema sa štitnom žlezdom: Gubitak apetita može biti povezan sa usporenim radom ove žlezde

Ovulirate: Nivo estrogena raste za vreme ovulacije, a to može dovesti do smanjenog apetita

Hronična bolest: Bolesti poput HIV-a, bolesti jetre i srca mogu smanjiti apetit.

Izvor: magazin.novosti.rs