Rusija širi nepoverenje uoči izbora u Nemačkoj

Jedan video snimak na Jutjubu koji promoviše antivakcinalne teorije zavere u Njemačkoj, imao je više od milion pregleda. Jednu objavu na Fejsbuku koja uzdiže lokalnu ultradesničarsku stranku podelile su desetine hiljada ljudi. Poruka na Tviteru kojom se napada vodeća političarka uoči izbora u toj zemlji mesecima dobija nove “lajkove”.

Hiljade ovakvih objava na društvenim mrežama širi se najvećom evropskom ekonomijom, a sve potiču od RT dojča, medija koji ima podršku Kremlja, piše portal “Politiko”.

Ovaj ruski emiter – čiji je cilj da pruži alternativu izvještavanju zapadnih medija o aktuelnim događajima i promoviše strateške interese predsjednika Rusije Vladimira Putina – postao je najistaknutiji medij na društvenim mrežama u Njemačkoj samo nekoliko nedjelja uoči saveznih izbora u toj zemlji 26. septembra.

Putin juče na sjednici Istočnog ekonomskog foruma u Vladivostoku
Putin juče na sjednici Istočnog ekonomskog foruma u Vladivostokufoto: Reuters

RT dojč se od marta fokusirao na širenje antivakcinalnih strahova u vezi s pandemijom kovida-19 i promovisanje ultradesničarske Alternative za Njemačku (AfD).

Njegovi napori su privukli približno 22,7 miliona interakcija na Fejsbuku u obliku komentara, lajkova i dijeljenja, prema istraživanju Njemačkog Maršalovog fonda (GMF) SAD, istraživačkog centra iz Vašingtona.

Te brojke su dovele RT dojč na vrh ljestvice vodećih društvenih medija u poređenju s glavnim njemačkim izdavačima poput “Bilda”, nacionalnog tabloida u vlasništvu Aksel Špringera (koji je i suvlasnik “Politika”) i Dojče velea, njemačkog međunarodnog javnog servisa, na osnovu analize Fejsbukovog alata za analizu podataka CrowdTangle.

Ta strategija je u skladu s geopolitičkim interesima Rusije da navija za aktuelne događaje koji se uklapaju u njen širi pogled na svijet

“Jasno je da postoji velika potražnja za onim što Rusija prodaje ovdje među Njemcima. I mislim da je to širom Zapada duboko zabrinjavajuće”, kaže Bret Šafer, šef tima za manipulaciju informacijama u Alijansi za obezbjeđivanje demokratije GMF-a.

“Jasno je odakle taj sadržaj dolazi. Ovo nije poput neke tajne informacione operacije gdje postoji neki stranački sajt koji je Rusija iznjedrila”, dodao je. “Oni nekako nadmašuju većinu, ako ne i sve, tradicionalne medije.”

Odbrojavanje do glasanja

Angela Merkel se povlači nakon skoro 16 godina na mjestu kancelarke, a ankete pokazuju da Socijaldemokrate (SPD) trenutno imaju prednost nad njenim demohrišćanima (CDU), dok je stranka Zelenih na trećem mjestu.

“Politiko” navodi da većina sadržaja RT dojča nadopunjuje porast dezinformacija vezanih za izbore, koje se uglavnom prenose preko domaćih ekstremističkih grupa koje su od američkih kolega pozajmile taktiku sijanja nepovjerenja oko predstojećih izbora, posebno u vezi s glasanjem putem pošte.

Stručnjaci za dezinformacije kažu da fokusiranjem na antivakserske narative – devet od 10 najgledanijih video snimaka na Jutjubu odnose se na te teorije zavjere i zajedno su prikupili skoro šet miliona pregleda – RT dojč cilja značajnu manjinu Njemaca koji i dalje sumnjaju u efikasnost vakcina protiv kovida.

Ultradesničarski ekstremisti, antivladine grupe i poklonici takozvane Kjuanon teorije zavjere tokom pandemije su se ujedinili oko protivljenja vakcinama i naporima Berlina da nametne nošenje maski i druge mjere predostrožnosti. Istraživanje GMF-a i odvojena analiza “Politika” otkrili su da ruski medij koristi te strahove, iznova dovodeći u pitanje efikasnost zapadnih vakcina i ističući lažne tvrdnje da one izazivaju štetne nuspojave.

“Veliki broj neprijavljenih smrtnih slučajeva od vakcine? Patolozi iz Hajdelberga pozivaju na dodatne obdukcije”, glasio je jedan članak RT dojča iz avgusta, koji je podijeljen, komentarisan i lajkovan desetine hiljada puta na Fejsbuku, uključujući i privatne grupe koje se otvoreno protive vakcinaciji.

“Počeli su da se obraćaju mnogo širim grupama nego ranije”, izjavila je Aneli Ahonen, viša saradnica Instituta za strateški dijalog, istraživačkog centra koji prati ekstremizam na internetu. “Slanje poruka protiv vakcina koje sponzoriše strana država pokazuje takav pristup u Njemačkoj. To sije nepovjerenje u vladu i fokusira se na unutrašnje podjele.”

Za AFD, protiv Zelenih

Uoči glasanja 26. septembra, medijska kuća koju podržava Kremlj takođe sprovodi dvostruku strategiju promovisanja AfD-a, dok napada stranku Zelenih, posebno njenu liderku Analenu Berbok. Oni takođe rutinski pominju i političke stranke CDU i SPD, ali ih uglavnom ne diraju u smislu promovisanja ili napadanja njihove politike, navodi briselski portal.

RT dojč nije direktno upao u predstojeće izbore, ali stalno promoviše argumente AfD-a, uključujući stav protiv izbjeglica i ukidanje kovid restrikcija, istovremeno forsirajući kontroverze u vezi s Berbok, čiji antiruski stav ugrožava interese Kremlja. U nedavnom skandalu s plagijatom u koji je umiješana njemačka političarka, ovaj ruski medij je objavio niz članaka s detaljnim opisom navodnih prestupa Analene Berbok.

Za Kristine Berzinu, višu saradnicu GMF Alijanse za obezbjeđivanje demokratije, ta strategija je u skladu s geopolitičkim interesima Rusije da navija za aktuelne događaje koji se uklapaju u njen širi pogled na svijet.

Posljednjih nedjelja, na primjer, RT dojč je talibansko osvajanje vlasti u Avganistanu svojoj njemačkoj onlajn publici predstavio kao simbol pada Zapada u nemilost i kritikovao nedavnu presudu njemačkog suda protiv predloženog gasovoda između Njemačke i Rusije, koji bi mogla nanijeti štetu spoljnoj politici Rusije i njenim ekonomskim interesima.

“Jasno je da su ovi izbori zaista važni Rusiji”, smatra ona.

“Žele da se čuje i njihovo mišljenje. Stiče se utisak da izazivaju razdor i nestabilnost koje Rusija smatra korisnim za sopstveni sistem.”

Izvor: vijesti.me