Sedenje opasnije od pušenja

Naučnici su odavno ustanovili da što se više krećete i što više vežbate to vam osigurava brojne zdravstvene blagodeti, poput smanjenja rizika od bolesti i rane smrti, do veće fleksibilnosti, sagorevanja više masti, pa čak i povećanja vaše kreativnosti. Ako živite sedilačkim načinom života i previše sedite, postoji nekoliko načina na koje štetite svom telu, i kratkoročno i dugoročno. Pored sotalog, možete razviti osećaj teskobe i povećati broj kilograma.

1. Osećaj teskobe

U studiji objavljenoj u časopisu BMC Public Health zaključuje se da ljudi sa ‘niskim nivoom energije’ koja se pripisuje predugom sedenju imaju mnogo veći rizik od razvoja teskobe.

‘Aktivnosti, koje uključuju gledanje televizije, rad za računarom ili igranje kompjuterskih igara, nazivaju se sedelačkim ponašanjem’, objašnjavaju istraživači.

Istraživački tim iz australijskog Centra za istraživanje telesne aktivnosti i ishrane Univerziteta Deakin primetio je da je 36% ispitanika u srednjoškolskom uzrastu verovatnije iskusilo teskobu ako su na ekranima provodili dva sata ili više na dan. Istraživači sugerišu da su anksioznost i sedelačko ponašanje povezani zbog lošeg sna, ‘lošeg metaboličkog zdravlja’ i socijalne izolacije.

2. Loše držanje i bolovi u leđima

“Loše držanje može dovesti do bolova, ali kada nanesete veću štetu svom telu celi život ćete imati loše držanje”, objasnio je kiropraktičar Andrew Bang, za Eat This.

Prema UCLA Health, dugo sedenje izaziva bolove u leđima, koji su prouzrokovani većim stresom na leđima, vratu, rukama i nogama.

“To može dodati ogroman pritisak na leđne mišiće i kičmene pršljenove. Uz to, sedenje u zavaljenom položaju može da prekomerno istegne ligamente i pršljenove”, objašnjava Andrew.

Kao rezultat toga, zdravstveni stručnjaci savetuju vam da se više krećete, budete aktivniji i rutinski se istegnete. Dok radite, pazite da pravilno sedite i da vam monitor bude u nivou očiju.

3. Nedostatak pažnje

Prema novoj studiji koju su uradili istraživači sa Univerziteta Illinois, objavljenoj u International Journal of Obesity, previše sedenja zapravo će vam smanjiti pažnju.

4. Sporije ćete razmišljati

Učenici koji su koristili stajaći sto bili su bolji u školi od onih koji su sjedili za svojim stolovima, pokazala je studija objavljena u Međunarodnom časopisu za promociju zdravlja i obrazovanja. Uz to, istraživači sa univerziteta Texas A&M otkrili su da su studenti koji su stajali sagoreli 15 kalorija više od onih koji su sedjeli, prebnosi 24sata.hr.

5. Udebljaćete se

Ako sedite, ne trošite kalorije. Prema istraživanju poljoprivrednih radnika objavljenom u Physiology (Bethesda), oni koji dane provode na nogama verojatno će sagoreti 1000 kalorija više od radnika koji dane provode sedeći za stolom. Drugo istraživanje, objavljeno u časopisu Science, zaključilo je da gojazne osobe obično sede dva sata više dnevno od ljudi koji nisu gojazni.

6. Izložićete se riziku od nastanka krvnih ugrušaka

“Dugotrajno sedenje bez ustajanja može dovesti do duboke venske tromboze, stvaranja krvnog ugruška u veni duboko u telu”, objašnjava George J. Todd, dr. Med.

“To obično zahvata velike vene na bedru i nozi, ali se može pojaviti i u drugim delovima tela. Jednom kada se ugrušak stvori u veni, može putovati do srca i pluća. U plučima može stvoriti plućnu emboliju, što može prouzrokovati kratkoću daha, bolove u grudima, pa čak i smrt”, kaže George.

7. Skratićete život

Prema proračunima dr Jamesa Levineaiz klinike Mayo, gubite otprilike dva sata života za svaki sat tokom kojeg samo sedite.

“Sedenje je opasnije od pušenja, ubija više ljudi nego HIV”, izjavio je za The Los Angeles Times.

Izvor: Vijesti.me