Signali da vam fali tečnosti u organizmu

Visoke temperature su stigle i treba ih se čuvati. Ovo se posebno odnosi na decu i starije ljude. Saveti koji ćete najčešće čuti je da unosite puno tečnosti kako ne biste dehidrirali, da ne izlazite u vreme kad je temperatura najviša, da ne ostajete dugo na suncu i tako dalje, sve da bi se sačuvali od toplotnog udara.

Toplotini udar je iznenadni kolaps organizma koji nastaje zbog prekomernog povišenja telesne temperature i nemogućnost tela da se hladi znojenjem.

Čak i blaga dehidracija – gubitak od jedan do dva posto telesne tečnosti – ako se ne nadoknadi dovoljno brzo, može prouzrokovati opasne komplikacije, rekla je lekarka hitne medicine dr. Melissa Leber. Ipak, nije uvek jednostavno, ističe ona, prepoznati da hitno treba nadoknaditi tečnost, a neki od najčešćih znakova dehidracije zapravo su prikriveni i ne povezujemo ih nužno s potrebom za pićem.

Evo koji su, prema dr. Leber, mogući znakovi da telu fali tečnosti:

1. Loš zadah i/ili suva usta

Iako loš zadah nije, naravno, uvek pokazatelj dehidracije, dr. Leber kaže da se ponekad kad telu voda kritično nedostaje, u ustima smanjuje proizvodnja pljuvačke koja pomaže u razgradnji hrane i njenom ispiranju.

“Smanjeno lučenje pljuvačke omogućava i razmnožavanje bakterija koje prouzrokuju loš zadah”, objasnila je za Huff Post. Drugi potencijalni znak dehidracije mogu, dodaje, biti i suva i ‘lepljiva’ usta.

2.Grčevi u mišićima

Jedan od razloga grčenja mišića pri vežbaju je dehidracija, odnosno pad elektrolita; minerala poput natrijuma i kalijuma koji su nam preko potrebni jer pomažu da se uravnoteži pH nivo organizma, i kontrolišu rad nervnog sistema. “Ako za vreme velikih vrućina najednom osetite bolove ili stezanje u mišićima, možda vam nedostaje tečnosti”, kaže dr. Leber.

3. Glavobolja

Glavobolje su najčešći pokazatelj blage do umerene dehidracije, a mogu biti podnošljive i blage ili jake i intenzivne. Isto tako, dehidracija može pokrenuti i epizodu migrene, a pretpostavlja se da je jedan od razloga to što nedostatak vode smanjuje moždano tkivo, što izaziva bol.

4. Tamna mokraća

Jedan od načina na koji lekari dijagnostifikuju dehidraciju je ispitivanje koncentracije vode u urinu, a dr. Leber kaže da i sami po boji mokraće možemo videti imamo li dovoljno tečnosti u organizmu.

“Ako je boja urina bledožuta, imate dovoljno tekućine, a a tamnija žuta može značiti dehidriranost”, kažu iz Mayo klinike.

6. Glad

Želja za hranom i pićem dolazi delom iz hipotalamusa, područja mozga koje kontroliše glad, žeđ i telesnu temperaturu, a ako ste brzo nakon jela gladni, možda vam zapravo nedostaje tećnosti, kaže dr. Leber

“Nekad, naravno, glad znači samo glad i teško je zaključiti radi li se o potrebi za tečnošću”, dodaje lekarka i savetuje da se leti ‘preventivno’ pije više tečnosti nego inače.

7. Umor

Ako nemamo dovoljno tečnosti koja telu pomaže u isporuci hranjivih sastojaka u ćelije, možemo osećati umor koji ne prestaje ni kad smo naspavani.

Hidratacija je važna za većinu tjelesnih funkcija, pa nedostatak vode deluje skoro na sve radnje u organizmu, čak i na san – rekli su lečnici iz Sleep Foundation, koji ističu i kako snu ne pomaže ni preterani unos tečnosti, već je potrebna ‘zdrava ravnoteža’.

Koliko piti tokom dana

Ne postoje jasno određena pravila koliko nam dnevno treba tečnosti, ali ako se spominju brojke, mnogi stručnjaci kažu da odrasloj osobi treba šest do osam čaša vode dnevno.

Dr. Leber kaže da treba pripaziti na to kad osećamo žeđ i po tome se ravnati, dok iz Mayo klinike ističu da je žeđ već pokazatelj blage dehidracije. Zato je možda najbolje leti uvek imati kraj sebe bocu s vodom i povremeno je ispijati. Ako niste veliki ljubitelj običnog starog H2O, razmislite o biljnom čaju ili vodi sa voćem ili biljem.

“Posebno se pripremite ako planirate da neko vrijeme provedete na suncu; isplanirajte koliko tečnosti vam treba i nosite je sa sobom”, podsjetila je dr. Leber.

Izvor: Vijesti.me