U EU pravo na popravku uređaja sada važi 10 godina, a kod nas?

Tek što je istekao garantni rok, a šporet ili neki drugi komad bele tehnike vam se pokvario kao da je tempiran.

Hoćete da ga popravite, ali rezervne delove više ni proizvođač ne drži. Bukvalno ste prinuđeni da kupite novu mašinu – i tako opet na svakih nekoliko godina. U Evropskoj uniji više nije tako zahvaljujući novom propisu. Može li on zaživeti i u Srbiji? To je TV Prva pitala Nikicu Jovanović iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije.

Podsetimo, u EU proizvođači od ovog meseca moraju da garantuju kupcima pravo na popravku i da im obezbede rezervne delove na najmanje 10 godina.

“Mi svakako idemo u korak sa Evropskom unijom i trudimo se da usaglasimo propise. Vidimo da su se oni posle dugog niza godina izborili za ovakvu jednu situaciju na tržištu koja bi trebalo da bude potpuno uobičajena i normalna. Vidimo svi kao potrošači da vi izdvojite znatna finansijska sredstva, kupite neki veliki kućni aparat, istekne garantni period, pokvari se uređaj i vi ne možete da nabavite rezervni deo”, kazala je Jovanovićeva.

Da li to onda znači da su aparati programirani da se pokvare u određenom trenutku?

“To je česta sumnja svih nas kao potrošača, da ti kvarovi jesu programirani, ali to nije lako dokazati”, ocenila je sagovornica TV Prva.

Ipak, kako je dodala, na nivou EU očekuju se ozbiljna istraživanja i veštačenja u toj oblasti, što znači da će i Srbija moći da se nasloni na tu praksu. Za sada kod nas kao opšti garantni rok važi period od 2 godine.

“Ukoliko imate garantni list to je duži period. Za sada je jedina obaveza trgovca da vas obavesti o tome kakva je situacija sa rezervnim delovima u toku trajanja garancije i nakon isteka garantnog perioda. Međutim, očekujemo nov Zakon o zaštiti potrošača, te se nadamo da će ovo biti prepoznato kao potreba da se uvrsti u naše zakonodavstvo”, kazala je predstavnica Nacionalne organizacije potrošača Srbije.

Na pitanje postoji li mogućnost da se u našu zemlju uvoze nekvalitetniji uređaji u odnosu na neka druga tržišta, Jovanovićeva poručuje da su sumnje opravdane.

“Vidimo da su članice EU obavile istraživanje gde se videlo da nemaju sve zemlje članice robu istog kvaliteta. Onda možemo opravdano da se pitamo gde smo tu mi. Nemamo istraživanja, a to bi bilo zaista značajno da odradimo.”