Vatikan „blagoslovio” vakcine

Sveta stolica katolicima poručila da je prihvatljivo koristiti cepiva protiv kovida 19 iako su za njihovu proizvodnju korišćene ćelije iz tkiva pobačenih fetusa.

Dok virusolozi pozivaju građane da ne paniče, jer su vakcine  delotvorne i protiv novog mutiranog soja kovida 19 koji je počeo da se širi iz Velike Britanije, vernike širom sveta iz religioznih i moralnih razloga uznemirava sastav najnovijih cepiva. Katolike brine to što su vakcine rađene na ćelijama fetusa, a muslimane i ortodoksne Jevreje moguća upotreba svinjskog želatina u serumima protiv korone.

Sveta Stolica  je vernicima poručila kako je, ipak, moralno prihvatljivo koristiti cepiva protiv kovida 19 čak iako su za njihovu proizvodnju korišćene ćelija iz tkiva pobačenih fetusa. Prema najnovijem tumačenju Kongregacije za nauk vere Rimokatoličke crkve takve vakcine su dopuštene sve dok ne postoji alternativa.

Vatikanski „blagoslov” za etički sporne vakcine rezultat je protivljenje dela crkvenog klera u SAD imunizaciji protiv kovida. Dvojica biskupa, jedan iz Teksasa, a drugi iz Kalifornije osudili su vakcine kao nemoralne. Jedan od njih je ne samo rekao da će odbiti da primi takvo cepivo već je i javno pozvao svoju pastvu da sledi njegov primer.

Sve se ovo događa u situaciji kada Sveta stolica još nije potvrdila da li će se papa Franjo (84) cepiti protiv korone. Pogotovo što katoličkog pontifa početkom marta iduće godine očekuje naporno pokloničko putovanje u Irak tokom kojeg će posetiti starozavetna sveta mesta.

Zbog saznanja da su farmaceutske kompanije „Fajzer” i „Moderna” u određenoj meri koristile tkiva pobačenih fetusa iz 60-ih i 70-ih godina prošlog veka, oglasila se i Američka biskupska konferencija i poručila vernicima da  je ipak opravdano da prime vakcinu imajući u vidu raširenost epidemije i nedostupnosti alternativnih mogućnosti  zaštite od zaraze.

Naknadno pojašnjenje koje je u ponedeljak stiglo iz Vatikana navodi kako je davanje moralnog legitimiteta upotrebe takvog cepiva zasnovano na načelu „različitih stepena odgovornosti za saradnju u zlu”. Prema tumačenju vrha Katoličke crkve zbog činjenice da pandemija predstavlja tako veliku opasnost, ovakve vakcine se mogu koristiti  po savesti i uz saznanje da to ne predstavlja učestvovanje u pobačaju iz kojeg potiču ćelije korišćene za izradu cepiva. Vatikan je, ipak, farmaceutskim kompanijama sugerisao kako bi trebalo da razviju vakcine koje su potpuno etički prihvatljive.

Kampanja imunizacije protiv korone nailazi na teškoće i u islamskom svetu. Pre svega zbog raširene prakse da se u vakcinama protiv raznih zaraznih bolesti, kao što su meningitis, male i ovčije boginje koristi želatin iz svinjskog mesa kao stabilizator, jer on osigurava da vakcine ostanu efikasne tokom transporta i skladištenja.

Generalni sekretar Britanskog islamskog medicinskog udruženja dr Salman Vakar potvrđuje da među islamskim naučnicima  postoje različita mišljenja da li treba uzimati preparate u kojima je korišćen životinjski želatin, iako je  podvrgnut hemijskoj transformaciji. Da bi umirili islamske vernike iz „Fajzera” „Moderne” i „Astre Zeneke” su poručili da se svinjski želatin ne nalazi kao sastojak u njihovim vakcinama protiv kovida 19. Ali, postoji sumnja da kineske farmaceutske firme u izradi svoje vakcine koriste ovaj nusproizvod svinjskog mesa.

Na pitanje AP, kineske kompanije „Sinovak biotek”, „Sinofarm” i „Kansino biolodžiks”, čije su vakcine u kasnim fazama kliničkog ispitivanja, nisu dale ovoj agenciji informacije koje sve sastojke sadrže njihova cepiva. Zato je Indonezija koja planira da kupi kinesko cepivo u pogone „Sinovak Biotek” poslala svoje eminentne verske stručnjake da ispitaju da li je vakcina koju prave „halal”, odnosno čista i  dozvoljena za upotrebu.  Indonežanski predsednik, Džoko Vidodo, je rekao da cela akcija koja se odnosi na halal status, cenu i kvalitet vakcina mora biti usaglašena sa Ulemom, vrhovnim islamskim svešteničkim telom koje treba da odobri cepiva.

Izraelski premijer  Benjamin Netanijahu je prvi pred kamerama primio „Fajzerovu” vakcinu kako bi dao podstrek i razvejao nedoumice ortodoksnih jevrejskih vernika.

„Prema  jevrejskom zakonu zabranjeno je da se koristi i jede svinjsko meso. Ali, ako se ono ’ubrizgava’  u telo špricem, znači, ne unosi se preko usta, tada nema zabrane. Pogotovu kada je razlog za to sprečavanje širenja bolesti”, objašnjava rabin David Stav, predsednik Tzohara organizacije koja okuplja 800 ortodoksnih rabina u Izraelu.

Izvor: POLITIKA.RS