Zimski umor i teško buđenje

Neraspoloženje i umor tokom “mračnih” zimskih meseci nisu neobična pojava. Ovi simptomi javljaju se kada su dani kraći i često traju do marta, kaže Jurgen Culaj, terapeut na Univerzitetu Regensburg u Nemačkoj.

Zimski umor često prati gubitak volje, anksioznost, veća potreba za spavanjem i teško buđenje.

Tu su još i problem sa koncentracijom, kao i smanjena opšta vitalnost.

Kada su dani kraći i ima manje dnevnog svetla, telo proizvodi više melatonina, hormona koji izaziva pospanost.

Zimski umor naročito je prisutan među starijim osobama, kao i kod onih koji rade u kancelarijama sa malo izvora prirodne svetlosti.

Stručnjaci smatraju da je jedan od najboljih načina ublažavanja problema upravo svetlosna terapija.

U tu svrhu koriste se posebne lampe koje pružaju osećaj jake sunčeve svetlosti. Terapija se može odvijati u lekarskoj ordinaciji ili kod kuće. Jaki zraci lampe stimulišu područja mozga, koja zauzvrat proizvode hormon serotonin. Ovakve lampe sadrže filtere koji blokiraju štetne UV zrake.

Dužina vremena izlaganja svetlosti lampe zavisi od njene jačine. Jače osvetljenje zahteva samo 30 minuta dnevno, dok je za slabije potrebno čak dva sata.

“Najbolje vreme za korišćenje svetlosti je jutro, tako da telo prepozna da je dan počeo”, rekao je dr Malek Bažbuž, psihijatar sa berlinskog Univerziteta.

Ako se pravilno koristi, jako osvetljenje lampe može da pomogne unutrašnjem satu da vrati svoj ritam. Rezultat je jasnije razmišljanje, bolji san i ponovno vraćanje svakodnevnim aktivnostima.

Tomas Šlufar, zamenik direktora Klinike za psihijatriju i psihologiju Univerzitetske bolnice u Bonu, preporučuje svetlosnu terapiju osobama koje imaju ovaj problem.

U osnovi, svaki prirodni izvor svetlosti može poboljšati raspoloženje. Dr Culaj preporučuje i umereno vežbanje na svežem vazduhu, najbolje u podne kada je sunčeva svetlost najjača. Čak i kada je oblačno, sunčeva svetlost je dovoljno jaka da izazove pozitivan efekat, dodao je doktor.

Izvor: N1/Bio Medicine